Coğrafi işaretli ürünler bölgeye has özellikleri olan ürünlerdir. Bu ürünler özelliklerini doğal şartlardan (iklim, toprak yapısı, coğrafi konum ve şartlar), sosyal yaşamdan, tarım, üretim ve ticari kültürden alır ve tarihsel geçmişi vardır. Bu neden ile coğrafi işaretli ürünler bazen dünya çapında, bazen ülke çapında ve en kötü bölge bazında marka değeri olan ürünlerdir.
Bu ürünlerin tarihsel kökeni olması nedeni ile bir yetiştirme, üretme ve sunum geleneği olması nedeni ile bilinen bir kalite seviyesi ürün ile özdeşleşmiştir. Zaten bu ürünlerin tarihi değişimlerden yara almadan bugünlere ulaşmasının nedeni kalitesi nedeni ile her zaman talep görmüş olmasıdır.
Burhaniye ilçesinin baş sektörlerinden biri ve halen en önemlisi zeytin ve zeytinyağıdır. Burhaniye Zeytinyağı, Burhaniye Ticaret Odası’nın da yetki alanında olan Gömeç ve Burhaniye ilçelerinde üretilen zeytinlerden elde edilmektedir. Bu bölge Edremit Körfezi’nin Güney yakasında yer almaktadır. İklimi, toprak yapısı ve ürünü benzer niteliktedir. Bölge tarım ekonomimizin ekonomik parametrelere bağlı olarak yaklaşık %25 ’ini zeytin ve zeytinyağı sektörü oluşturmaktadır. Zeytinyağı bölgemizde yetiştirilen ürüne değer katan bir üründür. Bu neden ile zeytinyağı, hem tarihsel üretim kültürünün ekonomiye kazandırdığı değer olarak hem de zeytinyağının bölgede ve son dönemde ülkemizde yükselen değer olması açısından tüm toplum için önemlidir.
Bu noktadan hareketle, Bölgenin coğrafi konumu, toprak yapısı, iklimi ve bitki örtüsü Burhaniye Zeytinyağı’nın yüksek kalite karakteristiğini oluşturmaktadır. Burhaniye ve Gömeç ilçelerinin kendine has ve yüksek kalitede tadım ve kimyasal özellikleri akademik çalışmalar ile kanıtlanmış olan bu değerli ürününe katma değer sağlamak için Burhaniye Ticaret Odamız tarafından 2019 yılında “Burhaniye Zeytinyağı” adı ile Türk Patent ve Marka Kurumuna başvuru yapılmıştır. Türk Patent ve Marka Kurumuna yapılan başvuru Ağustos 2020 itibarı ile sonuçlandırılmıştır.
Bölgemizin zeytinyağı, akademik çalışmalar ile de ortaya konduğu gibi, tarihi antik dönemlere dayanan bölgemize has zeytin ve zeytinyağı kültürünün ürünüdür. Burhaniye Zeytinyağı, coğrafi işaret tescili ile bundan sonraki süreçte hak ettiği değeri zeytinyağı pazarında bulacaktır. Tüketicilerin bilinçlenmesi ve orijinine uygun ürünlere talebin sürekli olarak artması Coğrafi İşaretli ürünlerin tüketimini artırmaktadır. Özellikle zeytinyağı üreticilerimizin Burhaniye Zeytinyağı’nı orijinine uygun üretmesi ve coğrafi işaret tescil logosunu kullanması ile bu süreç hızlanacaktır.
Biz şunu çok iyi biliyoruz; coğrafi işaret tescili almak bir sonuç değil, markalaşma yolunda bir başlangıçtır.